avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Aksjer for mindreårige?

Bidragsyter

Aksjer for mindreårige?

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe et par små poster med aksjer til min datter som er under 18. Det er en langsiktig investering som hun skal sitte på i mange år. Morro å se hva den kan bli verd.  Jeg hadde ønsket at mine foreldre hadde gjort det til meg. 

• Hvilke alternative måter kan jeg gjøre det på ? 
  • Hvordan går jeg fram på enkleste måte? 

På forhånd takk

Tagger (1)
1 SVAR
Community Manager
Community Manager

Sv: Aksjer for mindreårige?

Hei Bull- Shark. Velkommen til Investment Network.

Så bra at du vil starte sparing til din datter. Det er spennende å se hvordan investeringene man gjør utvikler seg.

Det finnes flere alternative måter å spare til din datter. Før du starter sparingen bør du tenke over om du ønsker at investeringene skal stå i ditt navn eller hennes navn. Det er fordeler og ulemper ved begge alternativene. Sparer du i eget navn kan du fritt disponere investeringen og kan gjøre endringer dersom det er markedssvingninger. Det begrenser heller ikke din datters muligheter for stipend fra Statens Lånekasse, dersom formuen hennes overstiger 403 264 kr(Lånekassens tall for 2018) fører det til redusert stipend. Ulempen med å spare i eget navn er at midlene inngår i boet ved en eventuell skilsmisse eller død, dette blir da en fordel om aksjepostene står i barnets navn. Når barnets formue er større enn 2 x folketrygdens grunnbeløp(2G) kan fylkesmannen overta forvaltningen av pengene(dette kan unngås ved å skrive en gaveerklæring).

Alternativene for sparingen du skriver om her er å spare på egen VPS-konto eller å opprette en VPS-konto til datteren din. Står VPS-kontoen i din datters navn kan du ikke handle aksjer på nett. I en aksjesparekonto kan du fritt kjøpe og selge aksjer og fond uten at det medfører skatt før du tar pengene ut av kontoen. Det vil si at du kan justere porteføljen til din datter om det kommer store markedsbevegelser. Du kan opprette flere aksjesparekontoer i ditt navn og ha ulike formål på hver konto, dermed kan du overføre hele aksjesparekontoen til din datter når hun er myndig. Aksjesparekonto for mindreårige vil bli lansert i mars.  Jeg anbefaler deg å se webinaret vi hadde om aksjesparekonto 7. februar her: Webinar om aksjesparekonto

Har du tenkt på aksjefond som spareform også? Eller er det primært aksjer du ser for deg? Vi anbefaler at du prater med en rådgiver før du investerer, da vi på denne siden ikke kan gi direkte investeringsråd. 

Ida - Community Manager i DNB