avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Aksjesparekonto Spørsmål og Svar 25. april 2018

Moderator

Aksjesparekonto Spørsmål og Svar 25. april 2018

Onsdag 25. april arrangerte vi et direktesendt webinar om Aksjesparekonto (ASK). Tine Fenz fra Aksjesparekonto-teamet i DNB forklarte hva Aksjesparekonto er, hvem det passer for, hvordan du etablerer tjenesten og andre nyttige tips. for Deretter svarte vi på innsendte spørsmål fra deltagerne.

Under finner du link til opptaket, presentasjonen og skriftlig svar på oppfølgingsspørsmålene som kom inn under webinaret.  

Klikk her for å lese presentasjonen

Klikk her for å se opptaket av webinaret

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

1. Hva er det viktigste fordelene mellom Aksjesparekonto og Investeringskonto?

Svar:

Hva er fordelene med Investeringskonto sammenlignet med Aksjesparekonto?

1. I tillegg til aksjer og aksjefond kan du samle kombinasjonsfond og rentefond inne på investeringskontoen
  2. Du slipper å betale skatt av løpende utbytte på aksjer

Hva er fordelene med Aksjesparekonto sammenlignet med Investeringskonto?

1. En gunstig overgangsregelsom gjelder ut 2018 gjør at du kan overføre aksjer og aksjefond til aksjesparekontoen uten å bli skattlagt for gevinsten du har opparbeidet deg.
  2. Du må ikke betale skatt før du tar ut et beløp fra Aksjesparekontoen som er større enn det du opprinnelig investerte.
  3. Skjermingsfradrag beregnes på tvers av hele beholdningen inne i Aksjesparekontoen. Det settes lik det laveste innskuddsbeløpet (saldoen) på kontoen i løpet av året, tillagt ubenyttet skjerming fra tidligere år.

1. Ved arv: Hvis man overfører aksjesparekontoen til barn eller barnebarn i testamente - blir det noen skatteplikt i boet for evt gevinst frem til dødstidspunktet?

Svar:

Aksjesparekontoen anses ikke opphørt ved død/arv og kan overtas av arving med skattemessig kontinuitet. Aksjesparekontoen må i så fall overføres i sin helhet, til en mottager.

1. Kan man justere en spareavtale fra måned til måned?

Svar:

Ja, du har like stor fleksibilitet som i en spareavtale i fond utenfor Aksjesparekonto

1. Hei, Jeg var litt rask med å opprette min ASP, og flyttet alle mine aksjefond inn uavhengig av om de var med urealisert gevinst eller tap. Kan jeg angre meg, og dra ut "taps-aksjene" ila 2018?

Svar:

Nei, det er dessverre ikke mulig

1. Dersom jeg setter inn aksjer i en Aksjesparekonto idag, verdien idag er 100tusen, men i løpet av årene har jeg hatt en urealisert gevinst på disse på 40tusen. Blir da verdien inn i aksjesparekontoen 100tusen, og evt skattepliktig gevinst kommer fra 100tusen og oppover - dvs ikke skattlegging av de opprinnelige urealiserte på 40tusen... ?

Svar:

Nei, du må skatte av gevinsten på 40 000. Forskjellen er at inne i Aksjesparekontoen kan du ta ut alt du har betalt + opparbeidet skjermingsfradrag uten at det utløser skatt. Det er først når du tar ut gevinsten at du må skatte.

1. Har aksjefond i barnets navn. Kan jeg opprette Aksjesparekonto til barn?

Svar:

Ja, det kan du. Du finner nærmere informasjon på landingssiden til Aksjesparekonto på DNB.no. Du finner link til mer informasjon under Nyheter i Aksjesparekonto på landingssiden til Aksjesparekonto

Skrevet/publisert av Marius - Jobber i DNB Markets