avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Shipping – Oljetank: Forlengelse av OPEC-avtalen er ikke det VLCC-markedet trenger

Highlighted
Moderator

Shipping – Oljetank: Forlengelse av OPEC-avtalen er ikke det VLCC-markedet trenger

OPEC har, som oljemarkedsanalytiker Torbjørn Kjus ventet, blitt enige om å forlenge produksjonskuttene ut 2018.

 

Skrevet av Marius Brun Haugen basert på rapporter fra shippinganalytiker Nicolay Dyvik i DNB Markets.

 

I følge analyseteamet til DNB Markets er utvidelsen av avtalen negativt for stortankamarkedet (VLCC).

 

Solid flåtevekst og OPEC-forlengelse kombinert med at spotprisen på olje er høyere enn prisen på olje med levering frem i tid, vil gjøre det vanskelig å løfte ratene til tross for at vintersesongen normalt er sterk i stortankmarkedet, forklarer shippinganalytiker Nicolay Dyvik.

 

Spotratene i VLCC-segmentet startet uken på USD 19.600 per dag og ble i går notert til USD 17.500 dollar per dag.

 

Hittil i år har det blitt levert 44 VLCC-er og det er to skip med levering i 2017 igjen i ordreboken, i følge Clarksons. Ser vi inn i 2018 består VLCC-ordreboken av hele 51 skip. Det betyr at det mest sannsynlig er nødvendig med mer skraping av gamle skip for å bedre markedet inn mot andre halvdel av 2018.

 

Frontline er en av aksjene på Oslo Børs med størst eksponering mot stortankmarkedet. Som chartet viser har aksjekursen har falt tilbake siden forrige topp i starten av november. Hittil i år er kursen ned 30 prosent (26,6 prosent justert for utbytte). 

 

Spørsmålet er hvorvidt det de utfordrende markedsforholdene allerede er priset inn? Og om stortankmarkedet kan overraske på den positive siden? Hva mener du – skriv din mening i kommentarfeltet.

 

froytd_011217.PNGFrontline-aksjen er ned 30 prosent hittil i år og har sklidd tilbake etter den forrige toppen i starten av november. Kilde: Infront

 

 

Skrevet/publisert av Marius - Jobber i DNB Markets