avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

- Du må være litt b-menneske for å jobbe her

De legger seg på morgenen, jobber på julaften og vippser kunder fra egen lomme. Møt nattevaktene i DNB.

Klokken er snart ti på kvelden, men mørket har ikke senket seg i alle deler av DNBs hovedkontor.

I sjette etasje i Bjørvika i Oslo er et nytt team på vei inn. De gjør seg klare til å snakke med kunder som tar kontakt med DNB gjennom natten. Her skal de være til klokken åtte morgenen etter.

- Jeg har hatt eksamen i dag, så jeg startet dagen klokken seks i morges, sier Simon Solberg, finansstudent ved Handelshøyskolen BI og rådgiver ved kundesenteret til DNB i Oslo.

Han vet imidlertid å holde seg våken;

- Det går mye i Red Bull. Vi har en egen automat vi kan kjøpe fra, forklarer han og peker.

Kollega Bent-Einar Eriksen Mørk legger til at det hjelper å ha lakenskrekk.

- Du må være litt b-menneske for å jobbe her. Det er viktig å kunne takle å være oppe sent - og like det, sier han.

Lån på natten

I DNB finnes to team som jobber nattevakt; ett i Bergen og ett i Oslo.

Teamene deler ukedager og helger mellom seg, slik at det til enhver tid er minst seks personer på jobb ved ett av de to kundesentrene. I gjennomsnitt behandler en kunderådgiver mellom 60 og 70 henvendelser per vakt. Da kommer henvendelser til banken på sosiale medier i tillegg.

Les også: Kunder ber om leksehjelp, spør etter regnskapstall og sender regnestykker de vil ha svar på

- Vi på nattevakt må være fleksible og i stand til å håndtere både telefon og chat. I tillegg er det viktig å vite litt om alt - på dagtid kan vi sette over til andre fagpersoner, mens vi på nattevakt i større grad må håndtere det som kommer selv, sier Solberg.

Han forklarer at de som tar kontakt med DNB i nattetimene typisk er personer og bedriftskunder som jobber turnus, i tillegg til kunder som oppholder seg i andre tidssoner. En del pensjonister står også opp i fem-seks-tiden, har Solberg notert seg.

- Og så er det de som bare har dårlig døgnrytme, spøker han.

Simon Solberg.jpgHOLDER SEG VÅKEN: Simon Solberg tar en master i finans ved Handelshøyskolen BI og jobber som rådgiver ved kundesenteret til DNB i Oslo én natt i uken. FOTO: Olav Mellingsæter

- Hva ber folk om hjelp til?

- Alt fra erstatning av kort, til problemer med Vipps og feil i nettbanken. Vi svarer og veileder på best mulig måte.

Kundesenteret i DNB har vært døgnåpent siden 1. januar 2011. Rådgiver Kristian H. Langenes, som har arbeidet her siden 2014, merker at nordmenn begynner å bli vant til tjenesten.

- Nå som døgnåpen tjeneste begynner å bli «vanlig», faller det seg helt naturlig for folk å ringe oss klokken tre på natten for å spørre om å få innvilget boliglån, sier han.

Det er imidlertid ikke alt kundene kan få hjelp til.

- Vi har strenge regler for hva vi har lov til å gi råd om. Mye av jobben handler om å informere kunder om hvordan produktene våre fungerer, sier Solberg.

Samtidig bidrar nattevakten gjerne med mer enn det som strengt tatt kan forventes av dem.

- Vi har flere eksempler på at folk her har vippset fra egen lomme til dem som  «står fast» og skal hjem fra byen. Det kan slå begge veier – vi har mulighet til å gi litt ekstra service, men kan samtidig ikke hjelpe med alt på nattestid, sier Langenes.

- En livsstil

Berit Hogstad og Bent-Einar Eriksen Mørk er rådgiverne som har lengst fartstid som nattevakter i Oslo.

Begge har hatt andre roller i banken før de ble en del av det nattlige teamet.

- Dette er det stedet i banken jeg har vært lengst, jeg trives. Det er hyggelig både å være på jobb og å snakke med de som tar kontakt, sier Mørk.

hos_oss_2000_1100 (123 of 27).jpgRUTINERT: Bent-Einar Eriksen Mørk har lang fartstid som nattevakt på teamet i Oslo. FOTO: Olav Mellingsæter

- Hvordan er det å være på jobb når andre sover?

- Det går litt på bekostning av det sosiale livet. Vi har jo helt andre døgnrytmer enn familiene våre. Samtidig har jeg også mye fri. Jeg begynte her fordi jeg ønsket å jobbe redusert en periode, og syntes det var greit å dra på jobb på kvelden og være hjemme når guttene mine kom hjem fra skolen. Behovet hjemme har endret seg, men nå har dette blitt en livsstil jeg trives med, sier Hogstad.

Ida Eldholm-Prestø og Arijeta Memisi er to av dem som holdt hjulene i gang under fjorårets julehøytid. De synes det er koselig å være på jobb i julen, men også litt trist.

- Vi merker at noen ringer oss fordi de vil snakke, og ikke har andre å snakke med, sier Eldholm-Prestø, som er opptatt av at også disse skal få en hyggelig kundeopplevelse.

Det er Memisi enig i. Personlig har hun ingenting imot å være på jobb i julen.

- Jeg feirer ikke jul, og tar heller fri senere, smiler hun.

hos_oss_2000_1100 (102 of 27).jpgLAGER: Flere av nattevaktene har et lite lager med ting de kan få bruk for i løpet av nattetimene. FOTO: Olav Mellingsæter

Gode lyttere

Avdelingsleder Ola Manvik ved kundesenteret i Bjørvika i Oslo forklarer at en dyktig kunderådgiver kjennetegnes ved at vedkommende er god til å lytte, løsningsorientert og har fremragende kommunikasjonsferdigheter.

I tillegg til å være hjelpsom, profesjonell og initiativrik, kan en god kunderådgiver oppsummeres i DNBS nye verdier: nysgjerrig, modig og ansvarlig, forklarer Manvik.

- Du må dessuten være god til å ta til deg ny kompetanse raskt, og ha evnen til å orientere deg kjapt i alle våre informasjonsstrømmer for å ligge i forkant av kundene når det gjelder feilsituasjoner og lignende.

hos_oss_2000_1100 (112 of 27).jpgPÅ JOBB: Arijeta Memisi skal holde hjulene i gang under årets julehøytid. FOTO: Olav Mellingsæter

hos_oss_2000_1100 (114 of 27).jpgDNBs kundesenter er alltid åpent, også i julen. FOTO: Olav Mellingsæter