avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

- Jeg begynte å jobbe i bank fordi jeg vil forandre verden

Hilde Nordbø er rådgiver i avdelingen for samfunnsansvar i DNB.

– Det kan kanskje høres naivt ut, men jeg mener det. Jeg synes det er inspirerende å jobbe et sted jeg mener kan bidra til en skape en litt bedre verden. Hvis man kan bidra til å flytte de store pengene, og at de virker til det beste for samfunnet, da er man jo med på å skape en bedre verden.

Nordbø sier dette når vi ber henne begrunne uttalelsen «Jeg begynte å jobbe i bank fordi jeg vil forandre verden». En uttalelse vi fikk med oss på et seminar for et halvt år siden, og som har blitt værende med oss.

Har du lyst til å være med og endre DNB og samfunnet? Nå søker vi rådgiver til avdelingen for Samfunnsansvar

Provoserende

Hilde jobber som rådgiver i avdelingen for samfunnsansvar i DNB, og er klar over at utsagnet kan virke provoserende for noen.

– Det kan godt hende, men vi ser at flere og flere næringslivsaktører tar en aktiv rolle i å skape en bedre verden, og at de gjøre dette fordi det er bra business. Det er sagt mange ganger før: «Business cannot succeed in societies that fail».

Hilde forteller at noe av grunnen til at hun jobber med samfunnsansvar, er at det både er motiverende å fokusere «på et mål utover meg selv» i tillegg til at hun føler hun er med på å gjøre en forskjell.

«Skikkelig» business

Nordbø sier at interessen for bærekraft og samfunnsansvar kom da hun tok master på BI.

– Samfunnsansvar i DNB handler om hvordan vi skaper verdier, samtidig som vi skal ta hensyn til miljø og klima, sosiale spørsmål og styringsstrukturen. Vår avdeling jobber som strategisk rådgiver for bankens forretningsområder slik at de i enda større grad kan integrere samfunnsansvar i sine beslutningsprosesser.

Hilde sier samfunnsansvar handler om å drive businessen «skikkelig», med utgangspunkt i det bankens ulike interessenter forventer, og hva som er strategisk viktig for banken.