avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Korreksjon eller langvarig nedgang?

Moderator

De amerikanske børsene fortsatte fallet i går kveld og de var ned rundt 4 prosent. Det smittet over til de asiatiske aksjemarkedene der flere av de endte ned 4-5 prosent. I skrivende stund er de europeiske børsene ned rundt 4 prosent denne uken. Det var ingens spesielle nyheter i går som forklarer nedgangen.

Kjartan Farestveit er en del av teamet for taktisk aktivaallokering som forvalter Aktiv- og Premiumfondene i DNB.Kjartan Farestveit er en del av teamet for taktisk aktivaallokering som forvalter Aktiv- og Premiumfondene i DNB.

Når vi opplever slike fall, er det alltid naturlig å spørre seg om dette en korreksjon som går relativt raskt over eller om det er starten på et mer varig nedgangsmarked. Det er selvfølgelig ingen som kan vite det, men vi kan bruke vår erfaring til å si noe om hva vi tror er mest sannsynlig. I denne sammenheng kan det være nyttig å være oppmerksom på følgende:

Korreksjoner er vanlig

Korreksjoner er helt vanlig i et oppadgående marked. Ser vi for eksempel på Oslo Børs de siste årene hadde vi betydelige korreksjoner (rundt 10 prosent) både i 2016, 2015 og 2014. Korreksjonene kan variere alt fra noen dager til flere måneder. Slike korreksjoner gjør at avkastningen i aksjemarkedet kommer i rykk og napp.

Fall er basert på 30 dagers intervallerFall er basert på 30 dagers intervaller

Nedturer skyldes ofte resesjoner i økonomien

De mer varige nedturene har ofte sin rot i at økonomiene går inn i resesjoner etter perioder med overinvesteringer og for mye kapasitet er bygget opp. Betydelige innstramminger fra sentralbankene og lite realistiske forventninger blant investorene er også faktorer som kan bidra til noe mer enn en korreksjon.

Hold din strategi

God utvikling i makroøkonomiske størrelser og inntjening i selskapene er argumenter for at vi neppe står foran en resesjon. Samtidig har vi understreket flere ganger at aksjemarkedet er dyrt på flere prisingsmål. I sum anbefaler vi at du har en nøytral aksjeandel i din portefølje. Selv sparer jeg hver måned i fond. Motivasjonen for denne sparingen er ikke endret. Jeg kommer til å fortsette og holder meg til planen. Selv om det er lettere sagt enn gjort, prøver jeg ikke å la meg påvirke av overskriftene i avisene.

Leste du gårsdagens kommentar fra Kjartan? Står vi fremfor et større børsfall?

Les også markedssynet for februar