avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Marked

157 visninger
0 Kommentarer

Det ble med én dag med nedgang på europeiske børser. I går snek optimismen seg tilbake i markedene, med oppgang på EuroStoxx 600 på 0,4 prosent, mens Dax-indeksen i Tyskland steg 0,8 prosent. Milanobørsen, som falt nesten 4 prosent på fredag, fortsatte imidlertid videre ned, med et fall på 0,5 prosent. Også i andre deler av verden øynet investorene kjøpsmuligheter. I USA steg S&P 500 0,4 prosent, mens Dow Jones var opp 0,7 prosent. I Asia i morgentimene i natt den japanske børsen steget med 0,3 prosent, mens Hangseng-indeksen i Hongkong er ned hele 1,6 prosent. Nedgangen i sistnevnte rapporteres å være knyttet til fornyet mistro til at USA og Kina kommer til en enighet.    

 

Det er tvilsomt at gårsdagens optimisme skyldtes at Italias visestatsminister Matteo Salvini i går uttalte at «the gentlemen of the spread» vil forstå at budsjettet vil bære med seg frukter som gir høyere vekst og lavere gjeld. I stedet bør børsoppgangen ses i lys av at amerikanerne tidlig på mandag morgen ble enige med Canada om en ny handelsavtale. Tidligere i høst ble amerikanerne enige med Mexico om en ny avtale, og som Donald Trump tvitret i går vil den nye avtalen hete noe så kreativt som «The United States Mexico Canada Agreement», eller USMCA. Detaljene rundt den nye avtalen er fortsatt litt uklare, men de viktigste endringene rapporteres å være at amerikanske bønder får bedre muligheter til å eksportere melkeprodukter til Canada. I tillegg innebærer avtalen at minst 75 prosent av innsatsvarer som benyttes i produksjonen av biler for salg i et av de tre landene, skal være produsert i enten USA, Canada eller Mexico. Kravet var tidligere at lokalproduserte innsatsvarer skulle utgjøre 62,5 prosent.  

 

Justeringene av gamle NAFTA blir egentlig underordnet. Det viktige her er at USA viderefører handelsavtale med sine to naboland, som først og fremst er et utrykk for den fryktede handelskrigen ikke blir global, men en bilateral konflikt mellom USA og Kina.

 

Les mer...

Community Manager
199 visninger
0 Kommentarer

 

risikoappetitt.jpgDet var litt surere stemning i markedene i går, med nedgang i de store aksjeindeksene både i USA, Europa og Asia, samt fall i amerikanske og tyske statsrenter og sterkere yen og sveitserfranc. Trump har sannsynligvis bidratt til å redusere risikoappetitten, med nye trusler om å forlate WTO og rykter om at USA vil iverksette (allerede annonsert) 25% toll på kinesisk eksport verdt 200 milliarder dollar allerede neste uke. Samtidig fortsetter USA og Canada forhandlingene om en ny Nafta-avtale. Trump har tidligere sagt at fredag (i dag) er fristen for Canada til å slutte seg til en avtale, men i går sa han noe i retning av at Canada vil bli med på avtalen, enten det blir på fredag eller en annen dag. Det kan virke som om landene nærmer seg en enighet, selv om vi er forsiktige med å konkludere før en avtale faktisk er på plass.

Les mer ...

Community Manager
150 visninger
0 Kommentarer

 

mynter.jpegSmå bevegelser i rente- og aksjemarkedene: Asiatiske aksjeindekser åpner litt blandet i dag, etter nok en dag med oppgang og nye rekorder i USA. Ti års statsrenter steg litt både i USA og Europa i går, med unntak av den italienske tiårsrenten som var ned 6 basispunkter til 3,13%. Oljeprisen fortsatte oppover i går og et fat nordsjøolje koster i skrivende stund 77,3 dollar.

Les mer ...

Community Manager
219 visninger
0 Kommentarer

 

bildeler.jpgNy Nafta-avtale holder stemningen oppe: Den positive stemningen i markedene fortsatte i går, med god hjelp fra USA og Mexico, som endelig ble enige om en ny Nafta-avtale med levetid på 16 år. Det er fortsatt uklart om Canada vil slutte seg til avtalen, men landet vil bli med på videre samtaler i dag. Alle detaljer virker ikke å være helt klare enda, men avtalen skal i store trekk være relativt lik den eksisterende, men med en del endringer for bilindustrien og jordbruket. Blant annet inneholder den nye avtalen et krav om at 75% (mot tidligere 62,5%) av innsatsvarene i Mexicos bileksport til USA skal komme fra Nord-Amerika og at 40-45% av lønnstagerne i sektoren skal tjene minimum 16 dollar per time. USAs mål med dette er trolig å sikre mest mulig produksjon i USA og hindre at større deler av industrien flytter til Mexico der lønningene er lavere. Sånn sett virker denne avtalen mindre vanskelig å spise for Canada enn for Mexico. Om dette er «a big day for trade», slik Trump formulerte det, er for tidlig å si. Det er ikke gitt at dette vil gi økt handel mellom de to landene i og med at deler av avtalen trolig bidrar til å heve kostnadsnivået i sektoren.

Les mer ...

Emner