avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Dette må norske gründere trene på før de drar ut i verden

Bidragsyter

DSC00580.jpg

Siden 2010 har flere hundre av Norges mest toneangivende oppstartsselskaper fått trening og sparring med noen av verdens dyktigste gründermentorer gjennom Innovasjon Norges globale programmer i blant annet New York og Silicon Valley. Våre innspill bygger på tilbakemeldinger fra anerkjente coacher som jobber tett med disse gründerne.

Det er primært tre ting norske gründere anbefales å trene mer på før de går globalt:

- Pitching
- Måling
- Lanser tidligere

Pitching
«The pitches were awful»! En del Amerikanere legger lite imellom når de gir feedback. Det handler ikke nødvendigvis om at vi er så dårlige på å presentere, men vi må erkjenne at de vi konkurrerer med globalt har trent mer på dette enn oss. Helt siden de var små. De er heller ikke kulturelt indoktrinerte med janteloven. De vet hva de de skal si og hvordan de skal si det. De er ikke avhengige av manus eller jukselapper for å overbevise. De snur ikke rumpa til publikum for å lese fra skjermen. De ser deg i øynene, de er godt forberedt, de vet hvordan man begeistrer, og de er blodtrimmet på dette.

Før vi trår ut i verden må vi kvitte oss med kulturelle «handikap», som janteloven, og vi må trene systematisk på dette hjemme. Vi må både tillate og oppfordre hverandre til å snakke om våre prestasjoner og prosjekter. Vi må trene på ordbruk, tempo, regi, toneleie, kunstpauser, blikk, kroppsholdning, bekledning og ikke minst: engelsk diksjon.

Måling
Hvordan går det med selskapet ditt, sånn egentlig? Dette er et av de første spørsmålene du får når du tar del i Innovasjon Norges program i New York, Entrepreneurial Marketing. De aller fleste svarer basert på ren magefølelse. Fordi de ikke måler. Dette holder ikke i en global konkurranse. Vi konkurrerer med folk som vet nøyaktig hvordan det går med sine selskaper.

Våre mentorer og programansvarlige fokuserer mye på dette i våre programmer. For å vokse og skalere et selskap er det en forutsetning at du vet hvilke KPI´er som er ekstra viktige å måle, og ikke minst, at du kan identifisere hvilke aktiviteter som driver disse indikatorene. Dette er essensielt å ha med seg både for å utvikle løsningen din i tråd med kundenes behov, og for å dokumentere at du «vet hva du driver med» når du skal møte investorer og partnere. Slik at du vet hvordan det går med selskapet ditt, sånn egentlig.

Lanser tidligere
Norske oppstartsselskaper karakteriseres ofte som overutvikletnår de tar steget ut i verden. De bruker for lang tid «på bakrommet» for å perfeksjonere løsningene sine. Problemet med dette er at det tar for lang tid og man svir av for mye ressurser før man får reell feedback fra markedet. Dette er også feedback du er helt avhengig av for å gjøre løsningen god nok, i kundens øyne. Inviter rådgivere, partnerne, potensielle investorer og kunder med inn i prosessen. Det du mest sannsynlig oppnår er bedre markedsinnsikt og et produkt målgruppen ønsker seg.

Bruk verktøykassen
På tross av forbedringsområder har norske gründere en av de mest velutstyrte verktøykassene for global vekst og utvikling. Vi blir oppfattet som lojale og scorer høyt på tillit og integritet. Vi leverer god kvalitet og solide løsninger, og er ydmyke nok til å prøve og feile – om igjen og om igjen til vi oppnår ønsker resultat. Ta med deg disse egenskapene når du og ditt selskap skal ut og konkurrere med de globale goliatene. Vi har et av verdens beste utgangspunkt for blodtrimming, og vi i Innovasjon Norge heier på dere fra sidelinjen.

 

Forfattere:
• Hege Barnes, Direktør v/Innovasjon Norge, New York
• André Kalstad, Programansvarlig for Innovasjon Norges globale programmer for gründere

Les mer om Innovasjon Norges kompetanseprogram her.
Global Entrepreneurship - Training and Networking Arenas