avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Fem tips for suksess på sosiale medier

Senior bidragsyter

 The_Art_of_Social_Media-1100x394.jpgFoto av: mkhmarketing - startbloggingonline.com/

Du har et fantastisk produkt, et dedikert team, og verden burde ligge for dine føtter! Markedsføringsbudsjettet ditt står imidlertid ikke helt i stil til ambisjonene. Hva gjør du da?

 

Du bruker selvsagt sosiale medier – du kan få 60.000 mennesker til å engasjere seg i produktet ditt omtrent over natten, uten å bruke en eneste krone. Det var i alle fall det arrangørene av Norges lengste vannsklie opplevde, da de lanserte sitt arrangement.

 

Alle ideer har nok ikke et like, bokstavelig talt, vanvittig potensial for engasjement, men det er heller ikke alle ideer som trenger det.

 

Her er våre fem beste tips til oppstartsbedrifter for å nå ut på sosiale medier.

 

1. Bestem deg

Uansett hvilke kanaler du velger å bruke for å nå ut til ditt publikum, så vil den belønne at budskapet ditt oppleves relevant for mottaker. Facebook, LinkedIn og Twitter er helt avhengige av at folk kommer tilbake, og har derfor satt opp sine algoritmer slik at riktig budskap til riktig person belønnes.

 

Kartlegg hvem som er din målgruppe, og spiss kommunikasjonen inn mot dem. Denne artikkelen tjener som et godt eksempel – har du kommet så langt ned i teksten at du leser dette, så er du nok i målgruppen. De som falt av etter ingressen har vi ikke så mye behov for å snakke med i denne omgang.

 

Leser du denne saken har du med stor grad av sannsynlighet engasjert deg i innhold vi tidligere har lagt ut om å lykkes med, eller å drifte en oppstartsbedrift. En naturlig antagelse i forlengelsen av det, er at du er interessert i temaet. Hvis du nikker samtykkende nå, så har vi lykkes med punkt 1. i denne omgang.

 

2. Vær nyttig

Alle liker å snakke om seg selv, men folk flest blir fort leie av å høre på. Sørg for at du baserer kommunikasjonen din rundt problemet produktet ditt løser, ikke produktet i seg selv. Hvis du leser dette på en telefon, og samtidig vet hvor stor prosessor telefonen din har, eller hvilken bildebrikke som sitter i den – så blir jeg overrasket.

Du bryr deg om den tar finere bilder enn den forrige, om den åpner mailen din kjappere, eller om skjermen gir deg bedre lesbarhet, ikke hvorfor den gjør det. Poenget er at du kan være så stolt du vil av den geniale løsningen din, men om du ikke lykkes med å overbevise mottakeren din om at den løser et problem har du tapt. 

 

3. Motstå fristelsen

Fra tid til annen dukker det opp smarte triks, frontet av «sosiale medier-eksperter». Lik og del-konkurranser, «Clickbait» og andre lure triks for å få ufortjent mye spredning av innholdet ditt gjør ikke innholdet ditt bedre. Du kan få et midlertidig oppsving i rekkevidde, og en kortsiktig boost i salg, men du utbytter troverdigheten til merkevaren din i prosessen. På godt norsk, du later vannet i buksa for å holde deg varm.

 

4. Grip muligheten

Et resultat av å lykkes på sosiale medier er at du kommer til å måtte forholde deg til at folk sier sin mening om deg. Er du heldig så opplever du at du får deg en fantastisk heiagjeng, og slipper å forholde deg til negativ feedback. Dessverre er det mest sannsynlig ikke bare positiv feedback i vente. Prøv å se på kritikken slik – før du startet selskapet ditt visste ingen noe om produktet du tilbyr, mens nå bryr folk seg nok til å fortelle deg (ofte i harde ordelag) at de er skuffet.

 

Det betyr i praksis at du har klart å skape en forventning til produktet ditt, og avsender av kritikken har gitt deg en mulighet til å gjøre det godt igjen. Grip den muligheten.

 

5. Lær deg verktøyet

Når du føler du har kontroll på punkt 1–4., så er det på tide å øke rekkevidden på innholdet ditt. De fleste sosiale medier tilbyr deg muligheten til å ta ut innhold betalt, via selvbetjente verktøy. Dette vil gi økt distribusjon av innholdet ditt, til en kostnad som tradisjonell markedsføring aldri vil komme i nærheten av å matche. Alt du trenger er et betalingskort, så er du i gang.

 

Når du skal begynne å betale for å spre det glade budskap, så er det viktig at du har en forståelse for tallene. Hver bransje og hvert produkt vil ha ulik kostnad per konvertering, skal du selge små forbrukerartikler til et par hundrelapper per stykk så sier det seg selv at du bør ligge på en relativt lav kostnad per konvertering, mens om produktet ditt er mer komplisert kan det være helt andre summer i spill.

 

Et godt budsjett vil hjelpe deg å unngå å markedsføre deg fra gård og grunn!

 

Om du ikke er typen til å sette deg ned for å finne ut av det på egenhånd, så finnes det nok av kurstilbydere som hjelper deg i gang. Folk flest er også ofte overraskende hjelpsomme, oppsøk Facebook-grupper eller forum bestående av likesinnede, og våg deg utpå med et spørsmål, så vil du oftere enn ikke oppleve å få den hjelpen du trenger.

 

Lykke til!