avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Start-up junkiens erfaringer

Senior bidragsyter

11060008_10153579432308701_9100307219694661834_o.jpeg

I mangel av bedre ord så pleier jeg ofte å kalle meg for en start-up junkie. Det å være gründer er ikke spesielt glamorøst, men består av hardt arbeid, lange arbeidsdager og å våge å gå utenfor sin egen komfortsone. Men følelsen når du lykkes og ser resultatet av alle timene og ting du har forsaket, den er vanskelig å beskrive. Mange rundt meg lurer på hvorfor jeg vil utsette meg for dette, og da sier jeg at nittini ut av hundre dager ville jeg ikke gjort noe annet i hele verden.

Etter snart 25 års erfaring med å starte opp selskaper har jeg gjort meg en del tanker om hva som viktig og hva jeg selv har lært.

Gir opp for tidlig

En start-up er på mange måter som å gjennomføre et maraton. Det er ikke en sprint, men et langdistanseløp hvor du ikke gir deg før du er i mål. Det er mange motbakker underveis og skal du klare å gjennomføre så må du visualisere målet og stå løpet ut. Mange gründere gir opp før de er i mål og er heller ikke klar over hvor nærme de var målstreken.

Noen vil si at det handler om å være smart eller bare ren flaks, men veldig mye handler om lidenskap, hardt arbeid og tro på det du holder på med. De som lykkes, eller har ”flaks”, har også ofte andre ting til felles.

People is everything!

Det hjelper lite å ha verdens beste idé uten de rette menneskene. For meg så handler nesten alt om mennesker og relasjoner. Relasjoner mellom gründere, teamet og investorer. På samme måte som investorer vurderer teamet, bør også gründere vurdere investorene. Stemmer kjemien og tror du på at de kan levere?

De fleste investorer jeg snakker med, og når jeg kommer litt under huden på dem, sier at til syvende og sist handler det om menneskene og hvorvidt de tror at vi kan levere og gjennomføre. Min erfaring fra å jobbe og samhandle med investorer er at, etter at teknologi, marked, potensialet, strategi og kunder er sjekket av, veier menneskene og teamet 70 - 80%. Flinke investorer vet at når det stemmer så stemmer det. Og når en endelig har fått på plass investorer så starter jobben. Da handler det om å levere … helst over forventninger.

Noe av det viktigste etter mitt syn er å bygge gode relasjoner og benytte seg av nettverket sitt. Spill på lag, vær deg selv, og stå for det du tror på.

Bør du gjøre noe annet?

Etter oljekrisen og ringvirkningene av lavere oljepris er det mange som står på startstreken som gründere og er i gang med start-ups. Fordelen for mange av disse er at de har kjennskap til bransjen og ofte gode relasjoner. Men er det nok? For meg handler det om å gjøre ting jeg brenner for med de riktige menneskene. 

-Av Ivar Line, entreprenør og forfatter som i over 20 år har jobbet med oppstart av teknologiselskaper.