avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Arash (33) startet teknoselskap som student og fikk DNB på kundelisten: - Folk ser deg i et nytt lys

En stor kunde kan åpne flere dører, mener Arash Saidi (33). På under ett år vokste selskapet hans fra tre til 16 ansatte. Her er hans råd til andre gründere.

 

Ideen om å starte eget selskap snek seg inn i hodet til Arash Saidi i 2016, da han sjonglerte masteroppgaveskriving i språkteknologi ved Universitetet i Oslo, med et oppdrag fra studiestedet om å utvikle en chatbot.


Denne roboten skulle besvare digitale henvendelser fra studenter ved universitetet, men Saidi oppdaget raskt at den regelbaserte løsningen han benyttet i utviklingsarbeidet, kom til kort.


«Dette kan jeg klare bedre selv», tenkte Saidi og kontaktet John Antonio Nilsen (43).


Noen måneder senere  var Convertelligence etablert. Selskapet flyttet inn i Startuplab i Forskningsparken i Oslo, som er et miljø etablert av gründere for gründere.

 

Arendalsuka.jpgArash Saidi (midten) under en paneldebatt på Arendalsuka 2017. Fra venstre: Leder for Sosial kommunikasjon Nina Hareide-Larsen i DNB, Google-sjef Jan Grønbech, Saidi, Social Boards-gründer Anne Kristine Grude og DNB-sjef Rune Bjerke. Foto: Stig B. Fiksdal
 

Laget DNB-bot


Her fikk de kontakt med DNB, som er én av flere aktører som sponser laben.


- Vi foreslo å utvikle en chatbottjeneste. DNB var allerede i gang med et chatbotprosjekt, så vi ble invitert med som rådgivere. Etterhvert oppdaget DNB at konsernet kunne bruke noe av det vi allerede hadde utviklet, sier Saidi.
 
Etter å ha levert en prototype i en anbudsrunde, ble Convertelligence valgt ut som leverandør av chatbottjenesten. Kontrakt ble signert, og i januar 2017 startet arbeidet med DNBs chatbot for alvor.


- Det var spesielt. Jeg trodde det ville ta et par år før vi fikk bruke teknologien vår kommersielt. Plutselig hadde vi et helt reelt prosjekt og kunne ansette folk. Det betyr mye rent psykologisk å få et klart mål og ny motivasjon, sier Saidi.
 
Åpner dører
 
En stor kunde kan bidra til å åpne flere dører, mener Convertelligence-gründerne. Da avtalen med DNB var i boks, ble Saidi avbildet i Dagens Næringsliv sammen med DNBs konsernsjef Rune Bjerke.

 

Det har fungert som en fjør i hatten, mener Saidi.

 

- Vi fikk en del medieoppmerksomhet da vi begynte å samarbeide med DNB. Det ga oss eksponering ut mot andre potensielle kunder. Alt dette har noe å si. Plutselig ser folk deg i nytt lys - du er ikke lenger bare det lille oppstartselskapet fra Forskningsparken, men en leverandør som DNB har valgt, sier han.

 

Kundelisten til Convertelligence har blitt stadig lengre. I tillegg til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus er Visma, OBOS, Posten, og flere kommersielle aktører kommet til.
 
- Vi vokste fra tre ved prosjektets start, til 16 ansatte på under ett år. Jeg tror ikke vi kunne skapt like mange arbeidsplasser uten samarbeidet med DNB, sier Saidi.

 

 

Han understreker imidlertid at det ikke bare oppstartselskapene som har noe å tjene på samarbeid med store og etablerte aktører. Mindre selskaper har større mulighet til å investere mer tid og ressurser i ett enkelt oppdrag - og skreddersy løsninger, i motsetning til mange store selskaper som opererer med «ferdigpakker». Det kan store aktører nyte godt av.

 

- Presset til å levere oppleves som langt større for et nystartet selskap. Det innebærer at du jobber med noen som virkelig vil gi jernet, forklarer Saidi.

 

Han ser også en risiko:

 

- Du vet jo ikke om det lille selskapet klarer å levere en løsning som møter de samme kriteriene som de eksisterende løsningene fra etablerte leverandører.
 
Samfunnet får tilbake
 
Dette er en risiko DNB er villig til å ta. De siste årene har satsingen på oppstartsbedrifter blitt løftet i banken.


Karianne-Undrum-Melleby-1100x733.jpgFINNER SAMARBEIDSPARTNERE: Karianne Melleby leder Partnerships-divisjonen i DNB. FOTO: Stig B. Fiksdal

 - Vi ønsker å bidra til at nye selskaper får suksess, i tillegg til at vi er opptatt av å finne interessante samarbeidspartnere, sier Karianne Undrum Melleby, divisjonsdirektør for Partnerships i DNB.

 

Hun arbeider for å etablere tettere samarbeid med partnere i et utfordrende digital landskap i endring, og akselleratorprogrammet DNB NXT Accelerator har blitt et viktig verktøy i dette arbeidet.

 

Les mer: 31. januar er søknadsfrist for DNB NXT Accelerator

 

- Vår erfaring er at oppstartsselskaper kan komme veldig langt i løpet av tre måneder. DNB NXT Accelerator har bidratt til økt innovasjonstakt og utforsking av nye muligheter for oss i DNB, sier hun.

 

Uavhengig av avtalen DNB inngikk med Convertelligence, ble oppstartselskapet plukket ut til å delta i bankens første akselleratorprogram. DNB har også valgt å fortsette samarbeidet med flere av de andre selskapene i ettertid, forklarer Melleby. 

 

DNBs retningslinjer for samarbeid er strenge.

 

– Vi som er store aktører har et spesielt ansvar for å være veldig transparente, samvittighetsfulle og ryddige. Og særlig med oppstartsselskaper som jobber døgnet rundt. Det må du bare ha i ryggmargen, mener Melleby.

 Arash Saidi.jpgGründer og språkteknolog Arash Saidi er hjernen bak DNBs chatbot på Facebook. Foto: Stig B. Fiksdal