avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

- Flere finansdirektører bør få øynene opp for det grønne

Nina Ahlstrand er ny bærekraftsansvarlig i DNB Markets. Hun mener flere selskaper bør tenke grønt når de skal låne penger.

 

– Flere finansdirektører bør få opp øynene for det grønne. Grønne obligasjoner kommer til å bli en betydelig del av obligasjonsmarkedet i årene som kommer, sier Nina Ahlstrand, bærekraftsansvarlig i DNB Markets.

 

Grønne obligasjoner er definert som lån som skal finansiere klimavennlige formål.

 

For investorer blir det stadig viktigere å støtte investeringer som bidrar til et mer bærekraftig samfunn.


Både i Norden og på verdensbasis har etterspørselen etter grønne obligasjoner økt kraftig de siste årene. Hittil har de blitt benyttet i større utstrekning i Sverige enn i Norge, med henholdsvis 32 mot ni utstedere.

 

I dag er det omtrent 90 milliarder svenske kroner utestående i det svenske markedet, mot ni milliarder norske kroner i Norge.

Det er først og fremst kommuner, eiendomsselskaper og banker som har vært aktive i det nordiske markedet til nå, men DNB Markets ser også muligheter i andre sektorer.

– I Sverige har vi blant annet hatt oppdrag innen skog og vindkraft. Mange forteller at de når ut til investorer som ellers ikke investerer i deres vanlige obligasjoner, sier Ahlstrand.


- Utfordrende og gøy

 

DNB Markets er rådgiver i denne typen prosesser, og bidrar blant annet med å se hvilke prosjekter som kan være grønne, og hvilke prosjekter som ikke er egnet for denne typen finansiering.

– Markedet støtter seg til «Green Bond Principles», som er bransjestandarden for grønne obligasjoner. Dette er retningslinjer med formål om å skape et enhetlig og transparent marked. Selv om det ikke er et tvunget regelverk som er svart-hvitt, så er bedriftene nødt til å innfri investorenes forventninger for å lykkes. Dette er utfordrende og gøy å jobbe med, sier Ahlstrand.

 

Nina bilder i saken.jpgNina Ahlstrand entret stillingen som DNB Markets nye bærekraftsansvarlig høsten 2017. Foto: Stig B. Fiksdal  

Ikke dyrere å være grønn

 

Når etterspørselen er høyere taler det også for at finansieringen kan bli billigere.

Hvorvidt det finnes en grønn «rabatt» er det ikke noe entydig svar på fra den forskningen og de analysene som er gjort.

 

En ting er i hvert fall sikkert: Det er ikke dyrere å satse grønt.

– Hos svenske kommuner, som er markedet jeg har jobbet mest med, så vi i første halvår i 2017 noen punkters forskjell mellom vanlige og grønne obligasjoner. Fem-seks basispunkter i gjennomsnitt, og gitt størrelsen på lånene så utgjør fem-seks punkter mye penger over tid. Alle er enige om at man når en bredere investorbase og at det gir utstederen en fin mulighet til å vise hvordan man jobber aktivt med bærekraftspørsmål, poengterer Nina Ahlstrand.

 

Nina Ahlstrand.jpg