cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

«Gi meg dagens balanse og kursen på Euro» - Snart snakker vi med systemene våre!

Community Manager

Snart snakker vi med systemene våre!

I filmen «Her» fra 2013 befinner vi oss i en fremtid ikke langt unna, hvor hovedpersonen, etter mange gode samtaler, forelsker seg i operativsystemet sitt «Samantha». Politietterforsker «Deckard» i filmen «Bladerunner» fra 1982, ber systemet sitt både forstørre bilder og justere fokus, for å komme videre i sin etterforsking.

Det som lenge har vært Sci-Fi, er kanskje ikke så langt unna lenger. Du har kanskje hørt om Amazon sin «Echo» eller snakket til Apple sin «Siri», sistnevnte mottar hver måned 2 milliarder forespørsler, fra folk som snakker med systemet sitt.

De største selskapene i verden legger nå store ressurser i det å gjøre «Voice» til fremtidens navigasjon og brukergrensesnitt. Amazone, Google og Apple har i første omgang fokus på forbrukerne, hvor Microsoft med sin «Cortana», fokuserer mer på stemmestyring av systemer.

En av utfordringene så langt er at selskapene som utvikler stemmestyring konkurrerer. Ofte er konkurranse positivt for utvikling, men i dette tilfellet ønsker vi egentlig samarbeid. Så langt er stemmestyring fortsatt på et grunnleggende nivå, og da trenger vi en felles «infrastruktur». På den måten unngår vi å måtte laste ned forskjellige apper eller programmer og at vi må gi forskjellige kommandoer for å få utørt samme funksjoner. Samtidig vil det også gjøre det enklere for andre leverandører å utvikle sine tjenester til å takle stemme-styring. Da er det også med glede vi kan lese at selskaper som Microsoft og Amazon har valgt å samarbeide med sine systemer, slik at alt skal fungere bedre på tvers.

Tenk deg en fremtid hvor ERP systemer, nettbanker og andre systemer, rett og slett snakker sammen….med deg! En fremtid hvor du bokstavelig talt kan be om rapporter og analyser, slik at du i stedet bruker tiden din på å vurdere og konkludere. «Sammenlign disse tallene med samme tid i fjor» - dette er jo det vi i dag gjør, når vi klikker oss rundt i Excel eller andre systemer, men jaggu hadde det ikke vært deilig å bare spurt om det samme.

Kunne du tenkte deg å snakke til dine systemer eller er det lite trolig? "Sign in" og legg gjerne igjen en kommentar.

(Ps. If you would like this article in english, contact me)

2 Comments
Contributor

Min første tur inne på dette community'et, og bra blog. Ønsker meg login på community'et med VIPPS, som ville vært en stor hjelp så jeg slipper å huske brukernavnet og passordet på enda en innlogget side.

Community Manager

Hei @Ann-Karin og takk for godt innspill Smiley Happy Hadde vært optimalt med muligheten til å logge inn med "Vipps" også her, men det ligger nok litt lenger frem i tid. Som en nødløsning kan du i mellomtiden opprette en konto på Google, som da vil huske brukernavn og passord for deg på steder som dette, også på andre devicer som mobiltelefonen din.